پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۸۵

گزارش اداره كل اطلاعات قم

شماره: 102759/3/47324 مورخ 27/11/84

به : دادستان محترم شهرستان قم

موضوع: اخلال در امنيت و نظم عمومي

 

احتراماً: پيرو نامه شماره 101506/خ/47324 مورخ 10/11/84 و بازگشت به نامه شماره 582 مورخ 26/11/84 به اطلاع مي رساند:

دراويش فرقه گنابادي بدون توجه به هشدار و تذكرات مسئولين امنيتي، انتظامي و قضائي مبني برخودداري از انجام هرگونه تحريك و اقدام غير قانوني و پيگيري مسائل و اختلافات خود در خصوص ساختمان جديد فرقه واقع در پلاك616 و 615 بخش يك قم به نشاني خيابان ارم، كوچه 18 ـ پلاك 5 و 7 ـ در يك حركت هماهنگ و سازماندهي شده در مورخ 5/11/84 اقدام به هجوم و حمله به حسينه اميرالمؤمنين (عليه السلام) و ورود به عنف و تصرف عدواني مكان مزبور مي نمايند.

همزمان با اقدام فوق كه با تخريب و صدمه زدن به اموال و وسايل بيت المال و ضرب و شتم مأمورين و برخي از اعضاء هيأت فاطميون همراه مي گردد. تلاش مي نمايند از طريق انجام فراخوان عمومي و جو و فضاي رعب و وحشت را در شهر و كوچه هاي اطراف محل مورد نظر ايجاد نموده و از اين طريق خواسته هاي نامشروع و اهداف و مطامع مخالفان و معاندان نظام در داخل و خارج از كشور را در پوشش فعاليتهاي به اصطلاح مذهبي و گمراهانه تأمين نمايند.

در ادامه وضعيت ايجاد شده كه با عكس العمل و اعتراض اغلب كسبه، ساكنين محل و عموم مردم و مسئولين و شخصيتهاي فرهنگي مذهبي از جمله برخي مراجع عظام تقليد مواجه مي گردد. جوسازي ها و تبليغات سوءفرقه با هدايت سران فرقه در قم و تهران تشديد مي گردد، نظر به اينكه دورانديشي و سعه صدر مسئولين مربوطه در ايام دهه فجر و فرارسيدن ماه محرم الحرام ماه حزن و اندوه شيعيان باعث گرديد مسئولين و ساير عناصرفرقه از فرصت و شرايط پيش آمده سوء استفاده نموده و ضمن تجري و تشديد زياده خواهيهاي فرقه اي خود نسبت به درخواستهاي مسئولين بي توجه گردند.

در اين راستا سران و فعالان فرقه با انجام يك فراخوان عمومي اقدام به دعوت از ساير عناصر فرقه در شهرهاي مختلف جهت عزيمت به قم و تقويت تجمعات غيرقانوني خود در خيابان ارم و كوچه هاي اطراف مي نمايند.

عليرغم استقرار عوامل انتظامي در محل و درخواستهاي مكرر مسئولين مربوطه جهت تخليه ساختمان و ترك محل، ازدحام و تجمع دراويش در خيابان ارم همچنان رو به افزايش و گسترش گذاشت با بحراني شدن اوضاع محل در تاريخ 23/11/84 عده اي از شهروندان و ساكنين و كسبه محل به صورت خود جوش در اعتراض به تجمع و تزاحم دراويش در شهر و موقعيت مزبور دست به تجمع مردمي در محل نموده و خواستار ترك محل تا ساعت 15 روز بعد (24/11/84) مي گردند كه اين تجمع به صورت مسالمت آميز و بدون كمترين تعرض و درگيري به پايان ميرسد.

در مورخه 24/11/84 ـ و پس از پايان مهلت ياد شده مجدداً افراد و گروههاي مردمي در محل تجمع و خواستار دخالت مسئولين و دستگاههاي ذيربط جهت رسيدگي به موضوع و برخورد با انحرافات و اجتماعات غيرقانوني دراويش صوفيه مي گردند كه اين حضور و اعتراض با حمله و هجوم دراويش مستقر در پشت بام ساختمان فرقه از طريق استفاده از ابزار آلات از پيش تدارك شده هجومي شامل چوب، چماق، سنگ و وسايل آتشزا و ... متشنج مي گردد.

اين موضوع باعث گرديد عوامل و مأمورين امنيتي انتظامي نسبت به برخورد با تشنجات و درگيريهاي دراويش اقدام و نهايتاً پس از تحمل صدمات و آسيبهاي فراوان (بدني، مالي) اعم از مردم، مأمورين و ساكنين محل به درگيري فيصله دهند.

گرچه اقدام مردم و مسئولين در چارچوب قوانين و مقررات قابل دفاع مي باشد ليكن رسيدگي و بررسي و برخورد با عوامل، عناصر و آمرين پيدا و پنهان موضوع با استناد به قوانين موضوعه از جمله ماده 18 آئين دادرسي ميتوان از تكرار و بروز حوادث و اغتشاشات مشابه توسط گروه مزبور كه مسبوق به سابقه بوده و همچنين ساير گروهها و جريانات مشابه جلوگيري نموده و درس عبرتي باشد براي همه بدانديشان و كج انديشان فرهنگي، سياسي، اجتماعي و ... نظام مقدس جمهوري اسلامي.

با توجه به مراتب فوق و شناسايي هاي گسترده اين اداره كل پيرامون نقش و مسئوليت برخي محركين و سران بازداشتي در ايجاد غائله اخير قم كه اسامي و مشخصات اوليه ايشان پيوست مي باشد، مستدعي است دستورات لازم را صادر فرمايند:

ملاحظات:

1 ـ دونفر به نامهاي محمد ابراهيمي كريمي فرزند كريم و داوود ملك محمدي فرزند رحمت ا... ( رديف يك و چهار پيوست) در حال بازجوئي مي باشند درخواست مي گردد پس از انجام بازجوئيهاي لازم با نظر اين اداره كل تصميم گيري شود .(( آزاد يا بازداشت گردند)).

2 ـ در بين افراد دستگير شده افراد و عناصري وجود دارند كه متأسفانه در اغلب تحركات مشابه فرقه در نقاط مختلف كشور نقش آفرين بوده اند.

3 ـ برخي اتهامات عناصر دستگير شده عبارتند از:

1/3 ـ ايجاد رعب و هراس و سلب آزادي و امنيت مردم

2/3 ـ راه اندازي و تشكيل و تجمع تعداد كثيري از افراد وابسته به گروهكهاي فكري مسئله دار منحرف با هدف بر هم زدن امنيت عمومي.

3/3 ـ جوسازي عليه نظام از طريق جمع آوري، پرورش و انعكاس اخبار و گزارشات كذب به رسانه هاي صوتي و تصويري معاند در خارج از كشور.

4/3 ـ مقاومت و مقابله آگاهانه با نيروها و مأمورين دولتي در حين انجام وظيفه محوله.

5/3 ـ ضرب و جرح و ايجاد شكستگي در مردم و مأمورين حاضر در صحنه و همچنين عابرين و رهگذران عادي كه تا كنون بدليل بستري در منزل يا ساير اماكن درماني به دستگاههاي مسئول مراجعه ننموده اند.

6/3 ـ جمع آوري افراد و همفكران خود در معابر و اماكن عمومي و تعرض به افراد و ايجاد اخلال در نظم و آسايش و آرامش و مزاحمت و ممانعت از كسب و كار شهروندان.

7/3 ـ عليرغم هشدار و تذكر مأمورين و مسئولين مربوطه جهت اجراي احكام قانوني دستگاههاي مسئول در مقام ضابطين دادگستري در حين انجام وظيفه مقاومت نموده اند.

4 ـ بازگشت به مجوز قضايي مورخ 12/11/84 مندرج درهامش نامه شماره 102633/م/47324 مورخ 25/11/84 اين اداره كل تعداد 9 نفر از متهمين در بازداشتگاه مواد مخدر نگهداري مي شوند كه پرونده متشكله به پيوست ارسال مي گردد.

5 ـ تعدادي از عناصر بازداشتي فرقه در حوادث اخير مجروح شده اند كه در حال حاضر در بازداشتگاههاي استان تحت نظر ميباشند. لذا پيشنهاد مي گردد تا بهبود وضعيت و سلامت همچنان نگهداري شده تا امكان جوسازي و مظلوم نمايي فرقه در سايتها و رسانه هاي مخالف نظام سلب گردد.

6 ـ در حال حاضر تعداد 112 نفر از متهمين بازداشتي در اقامتگاه ها و ندامتگاههاي استان شامل زندان ساحلي ـ لنگرود ـ تيپ دو لشكر و بازداشتگاه مواد مخدر نگهداري مي شود كه اسامي آنها به پيوست ارسال مي گردد.

7 ـ با توجه به اينكه بازجويي و پالايش عناصر بازداشتي همچنان ادامه دارد. پيشنهاد مي گردد طي چند مرحله قرارهاي 48 ساعته صادر و تمديد شده و پس از آنكه مستندات و مدارك اتهامي عوامل و سران محركين اصلي جمع آوري و تهيه گرديد نهايتاً با نظر آن مقام دستور قضايي مقتضي و متناسب صادر گردد.

8 ـ  برابر آخرين آمار و ارقام دريافتي در مجموع تعداد 1518 نفر از عناصر وابسته دستگير شده اند كه تا زمان ارسال گزارش تحقيقات اوليه در خصوص 1406 نفر از عناصر بازداشتي و فراهم نمودن مقدمات آزادسازي ايشان انجام گرفته است .

9 ـ حسب اطلاع و گزارش واصله، تعدادي از اسناد و مدارك وابسته به دراويش فرقه در تاريخ 24/11/84 توسط برخي دستگاههاي عمل كننده جمع آوري و منتقل شده است.

مدير كل اطلاعات

27/11